تفاوت کسر میزان ساده و ترکیبی

amir amir :
تا حالا کسر میزان های مختلفی را توی نت ها دیده بودم. امروز یک مطلب درباره ی کسر میزان ها خواندم که توش کسر میزان ها رو به دو دسته تقسیم کرده بود. ولی در آخر، تفاوت کسر میزان ساده و ترکیبی را نفهمیدم. ممنون می شم یه راهنمایی کنین و درباره ی فرق این کسر میزان ها برام توضیح بدین.

2 پاسخ به این پرسش


. برای ثبت پاسخ خود به این پرسش، وارد حساب کاربری خود شوید.


mani mani : پاسخ برگزیده توسط پرشین پیانو

به طور خلاصه تفاوت اصلی کسر میزان ساده و ترکیبی در کشش ضربهای آنهاست: کشش هر ضرب در کسر میزان های ساده، برابر با یک نت ساده(غیر نقطه دار) است ولی کشش هر ضرب در کسر میزان های ترکیبی، برابر با یک نت نقطه دار است.

اگر بخواهم از پایه و بیشتر درباره ی کسرمیزان(میزان نما) برایتان توضیح بدهم باید بگویم: صورت کسر میزان ها تعداد ضرب ها را مشخص می کند و مخرج آن، واحد ضرب(نسبت به نت گرد) و کشش هر ضرب را مشخص می کند. برای مثال کسر میزان 3/4 دارای 3 ضرب است. همچنین مخرج آن 4 است، که اگر نت گرد را بر 4 تقسیم کنیم حاصل می شود نت سیاه. یعنی در هر میزان یک آهنگ که در کسر میزان 3/4 قرار دارد، 3 نت سیاه وجود دارد.

تفاوت کسر میزان ساده و ترکیبی:

کسر میزان ساده: همانطور که گفتم، صورت کسر میزان، تعداد ضرب ها را مشخص می کند که می تواند 2، 3 و 4 ضرب باشد. حال اگر عدد پایینی(که نمایانگر کشش هر ضرب است) قابل قسمت بر 2، 4 و 8(توان های عدد 2) باشد، و بنابراین حاصل یکی از شکل های ساده نت مانند سیاه، سفید، چنگ و... باشد(نقطه دار نباشد)، می گوییم آن کسر میزان، ساده است. بنابراین کسر میزان های ۲/۲، ۲/۴، ۲/۸، ۳/۲، ۳/۴، ۳/۸، ۴/۲، ۴/۴ و ۴/۸ ساده هستند.

کسر میزان ترکیبی: کشش هر ضرب در کسر میزان های ترکیبی برابر با یک نت نقطه دار مانند سیاه نقطه دار است(نه یک نت ساده مانند سیاه). بنابراین هر ضرب این میزان ها، قابل قسمت به 3، 6 و 12 هستند. کسر میزان های ۶/۴، ۶/۸، ۶/۱۶، ۹/۴، ۹/۸، ۹/۱۶، ۱۲/۴، ۱۲/۸ و ۱۲/۱۶ همگی مثال هایی از کسر میزان های ترکیبی هستند.

نتیجه گیری: همانطور که در ابتدا هم گفتم، تفاوت اصلی کسر میزان های ساده و ترکیبی در کشش ضربهای آنهاست: کشش هر ضرب در کسر میزان های ساده، برابر با یک نت ساده(غیر نقطه دار) است ولی کشش هر ضرب در کسر میزان های ترکیبی، برابر با یک نت نقطه دار است.

1399/09/16

Parsasm Parsasm :
ابتدا باید تفاوت میان پیانو و گیتار را بفهمید . سپس باید در گوگل سوال خ.د را سرچ کرده و پاسخ را بیابید
1399/09/15



مطالب پیشنهادی


mohsenmohsen :

زیباترین آهنگ پیانو که شنیدید

می خواستم بدونم از بین تمام آهنگ های پیانو که ت...
2 پاسخ 1399/12/26 ادامه مطلب...

انوشیروانانوشیروان :

کاربرد دیز، بمل و بکار چیست؟

تقریبا آهنگی نیست که من توش علامت های دیز ،<...
بدون پاسخ 1399/11/14 ادامه مطلب...

خسروخسرو :

کاربرد کلید دو در موسیقی

من بارها و بارها کلید سل و کلید فا رو در ...
1 پاسخ 1399/09/16 ادامه مطلب...