چطور همه گیری کرونا صنعت موسیقی را تغییر داد

کنسرت موسیقی

اولین تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر روی صنعت موسیقی بسیار غیرمنتظره بود. مطمئنا در زمانی که تمام زندگی خیلی ها تنها به خانه محدود می شود، پخش موسیقی هم به سقف و بالکن ها می رود. چون خیلی زود در کشور های اروپایی مشخص شد که خواندن یک آواز اپرا در بالکن خانه، می تواند خیلی هم سرگرم کننده باشد! در ماه آوریل همین سال(2020)، یعنی شش هفته پس از دستور شروع قرنطینه ها، گزارش شده که تعداد آهنگ های پخش شده ی Spotify، که یکی از بزرگ ترین سرویس های پخش موسیقی است، حدود 11 درصد افت داشته است. این در حالی است که بسیاری از افراد، همه گیری کرونا را فرصتی خوب برای کسب و کارهای آنلاین می دانستند.

موسیقی یکی از پردرآمدترین مشاغل سال را دارا می باشد. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان، از اجرا های آنلاین درآمد دارند.(حداقل در کشور های غربی که کپی رایت در آنجا رعایت می شود!) این موضوع به این معنا است که اجرا های اصلی هنرمندان که اجراهای زنده هستند، لغو شده و این صنعت افت چشمگیری داشته است. این را به از دست دادن درآمدی که از اجرا در مکان های عمومی، کافه ها و رستوران ها به دست می آید اضافه کنید.

سقوط صنعت موسیقی زنده نه تنها به هنرمندان آسیب رسانده است، بلکه تمام کسانی را که در کنار آنها کار می کنند را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. از مهندسان صدا و مسئول تدارکات صحنه گرفته تا ماموران امنیتی و شرکت های حمل و نقل بار. اگرچه ممکن است خوانندگان نامدار و معروف تر بتوانند در این دوران سودی داشته باشند، ممکن است برای هنرمندان ناشناخته اوضاع به مراتب بدتر باشد. چرا که هم ساخت یک آهنگ به صورت آنلاین به مراتب سخت تر است و هم با وضعیت کپی رایت در ایران، عملا سودی برای آنها باقی نخواهد ماند.

در پایان باید گفت که همه گیری کرونا در جهان، تقریبا هر موضوعی را با خود درگیر کرده است و مخصوصا این موضوع در زمینه ی موسیقی بیشتر مشاهده می شود. چرا که موسیقی زنده کاملا از بین رفته و تمامی اجرا ها لغو شده اند. امیدواریم که با پایان همه گیری، بتوانیم باری دیگر موسیقی زنده را تجربه کرده و از آن لذت ببریم.

موسیقی
به اشتراک بگذارید:

مطالب پیشنهادی


پدربزرگ 88 ساله ی نابینا و ناشنوا حرفه موسیقی خود را در یوتیوب آغاز کرد!
بری موریس
وقتی که بری موریس (Barry Morris) درس های موسیقی را...
چهلم استاد شجریان
استاد محمدرضا شجریان
روز 27 آبان ماه، مصادف با چهلمین روز درگذشت ا...

3 دیدگاه درباره ی این خبر


. برای ثبت دیدگاه خود درباره ی این خبر، وارد حساب کاربری خود شوید.


mohsen mohsen :
کرونا واقعا گند زده به همه چی
1399/12/26

Parsasm Parsasm :
واقعا عالی بود . به به
1399/10/24

mani mani :
کرونا واقعا روی همه چی تاثیر گذاشته. حتی به همین موسیقی هم رحم نکرده
1399/09/28